Egzersiz: Duygularınızı Değiştirin!

            Bugun sizlerle kucuk bir egzersiz uygulamasi paylasacagim.

            

   Çoğu zaman amacımız bir an önce negatif duygulardan kurtulmak, kendimizi iyi hissetmektir.  
   Üzgün, kırgın, kızgın, suçlu hissetmeyi istemeyiz. 
   Fakat bazen hayat karşımıza öyle şeyler çıkarır ki negatif duygular ilk etapta kaçınılmazdır. 
   Ölüm, ayrılık, hastalık, işten kovulma… Bu gibi durumlarla karşı karşıya kalan her insan negatif duygulara maruz kalır. 

   Şimdi size pöpüler kültürde bilindiğinin, inanıldığının tersi bir şey söyleyeceğim: 

Her negatif duygu kötü değildir. 
Hatta bazıları kendimizi uzun vadede daha iyi hissetmemiz için gereklidir.



                               Negatif duygular ikiye ayrılır: 

             sağlıklı negatif duygular ve sağlıksız negatif duygular.



Sağlıklı Negatif Duygular: 
acı, üzüntü, kırgınlık, hayal kırıklığı.


Sağlıksız Negatif Duygular: korku, depresyon, kızgınlık, suçluluk, utanç, kıskançlık.  



   İlk bakışta sağlıklı negatif duygular ile sağlıksız negatif duygular birbirlerine çok benzerler. 
Yalnız aralarında çok önemli bir fark vardır o da sağlıksız negatif duyguların sağlıklı olanlarına oranla daha şiddetli olmalı ve bizi sağlıksız eylemlere itmeleridir.

Korku ve utanç kaçmamıza,

depresyon uyumaya ve/veya madde kullanmamıza,

kızgınlık atağa geçmemize, saldırganlığa,

kıskançlık sürekli güvence talep etmemize,

suçluluk kendimizi ayıplamamamıza, suçlamamıza neden olur.


   Halbuki sağlıklı negatif duygular başımıza gelen kötü olayları sindirebilme, kavrayabilme sürecimizindolayısıyla da iyileşmeye giden yolun olmazsa olmazlarıdır.

   Sevdiğiniz sizi terkettiğinde, ailenizden birini kaybettiğinizde, bir hastalığa yakalandığınızda, tutkuyla bağlı olduğunuz işinizden kovulduğunuzda, yakın arkadaşınızın size yalan söylediği ortaya çıktığında elbette acı hissedecek, üzülecek, kırılacak, hayal kırıklığına uğrayacaksınız. 

   Bunun aksini beklemek gerçekçi değil zaten. Fakat önemli olan, negatif duyguların sağlık limitini aşmamaları. 

   Oldu da kendinizi yukarıda yazdığım sağlıksız negatif duyguları hissederken buldunuz. Depresif bir ruh hali içindesiniz, korkuyor, kızgınlık, suçluluk, utanç duyuyor, yada kıskanıyorsunuz, o zaman ne yapmalısınız? Bu duyguları değiştirebilir misiniz?

Evet!

Duygularınızı değiştirebilirsiniz. 

Duygularınızı değiştirmenin yolu düşünceleri değiştirmekten geçer.


Sizden şu egzersizi yapmanızı istiyorum:



Gözlerinizi kapatın ve esiri olduğunuzu hissettiğiniz sağlıksız negatif duyguyu tüm benliğinizde hissedin. 

Hissedin korkuyu, utancı, kızgınlığı, kıskançlığı, suçluluğu.

Şiddeti kalbinizi çarptırsın, nefesinizi hızlatsın. 

Hissediyor musunuz? 

Şimdi, hissettiğiniz her ne ise onu yalnızca üzüntüye veya hayal kırıklığına çevirin.

Örneğin hissettiğiniz kızgınlıksa, kızgın değil de sadece üzgün olmaya calışın. 

Biliyorum, ilk denemenizde başarmanız biraz zor olacak. Kızgınlığınızın üstesinden gelebilmeniz enerji alacak ama yapabilirsiniz. Üzüntünüzü hissetmeniz için izin verin benliğinize. 

Kızgınlığı (yada hissettiğiniz sağlıksız negatif duygu her ne ise) üzüntüye çevirmeyi başardığınızda, durun ve kendinize şu soruyu sorun: 

“Kızgınlığımı üzüntüye çevirmeyi sağlamak için kendime neler söyledim, ne hatırlattım, neyi farklı düşündüm?”


İşte negatif duygularınızı sağlıksızdan sağlıklıya çevirmenin anahtarı!





Bu egzersizi 1 ay boyunca her gün tekrarlamanızı istiyorum.
Her defasında negatif duygunuzu sağlıksızdan sağlıklıya nasıl çevirmeyi başardığınızı da bir kağıda not edin.
Bir süre sonra esiri olduğunuz sağlıksız negatif duygunun sağlıklı bir negatif duyguya dönüştüğünü farkedeceksiniz.

Her gün yalnizca 5-10 dakikanızı bu egzersize ayırmanız sizi iyileşmeye götürecektir.


Sağlıkla kalın!